Hoppa till innehåll

Vad har du för bakgrund?
– Jag bar mina första tallrikar som servitris dagen efter att jag hade tagit studenten från gymnasiet. Sedan jobbade jag på flertalet hotell och restauranger, både i Sverige och utomlands, men fastnade för bemanningsbranschen som jag tidigare varit anställd igenom. Det blev några år som rekryterare och konsultchef innan jag slutligen hamnade på RestaurangAssistans. Här ägnade jag 4 år som sälj- och marknadsansvarig och driftchef innan jag tog över som VD så sent som i februari 2020.

Vad är din drivkraft i ditt arbete?
– Att hitta den perfekta matchen till både kunder och personal. Det är en kombination av rätt kvalifikationer och personkemi och det är alltid lika roligt när vi får den positiva feedbacken.

Förutom det så brinner jag för personlig utveckling och jag är stolt över att vi på RestaurangAssistans med våra utbildningar möjliggör detta i så pass stor utsträckning. Eftersom att jag själv har gått från servitris till VD tack vare arbetsgivare som har trott på mig och hjälpt mig med min kompetensutveckling så vet jag hur avgörande detta kan vara.

Sist men inte minst så är det fantastiskt att få chansen att bidra till Sveriges infrastruktur. Vi är certifierade hos migrationsverket och våra utbildningsmöjligheter leder till jobb för nyanlända i landet.

Vad gör ni på RestaurangAssistans?
– Vi förser besöksnäringen med bemanning, rekrytering och entreprenadlösningar. Bland våra kunder återfinns hotell, restauranger, nattklubbar, cateringföretag, kommuner, statliga verk, arenor och konferensanläggningar.

För arbetssökande erbjuder vi en trygg och flexibel anställning med goda möjligheter för utveckling. Vanliga tjänster hos oss är bl.a. kockar, servispersonal, bartenders, kassabiträden, hotellstädare, receptionister, souschefer, hovmästare och köksmästare. Vi sysselsätter årligen runt 250 personer som har sin främsta anställning hos oss. Utöver det så är det många som arbetar extra vid sidan av studier eller dylikt.

För att kunna förse våra kunder med kompetent personal erbjuder vi ett kursutbud bestående av såväl enstaka grundläggande instegskurser, test och validering av yrkesvana, som kompletterande specialkurser och workshops för personal som arbetat i branschen och med sitt yrke i flera år.

Varför är auktorisationen viktig för ditt företag?
– Under de 20 år som vi har varit verksamma har vi alltid kunnat erbjuda utbildningar till vår personal men med auktorisationen kan vi nu i större utsträckning tillhandahålla skräddarsydda lösningar samt erbjuda fler utbildningsplatser. Branschen har länge haft brist på kompetent personal så med detta vill vi ta ett större samhällsansvar och hoppas kunna attrahera nya människor till en framtid inom vår bransch. Auktorisationen är också ytterligare en kvalitetsstämpel för våra kunder och personal.

Hur tänker du om framtiden för branschen?
– På grund av rådande omständigheter med covid-19 så tror jag att kompetensutveckling blir ännu viktigare för att hålla arbetslösheten nere i framtiden. Att vi på RestaurangAssistans kommer kunna erbjuda både utbildning och anställning efteråt tror jag kommer tilltala många. Besöksnäringen måste byggas upp så småningom, människor är sociala varelser som vill gå på restaurang, träffas och umgås. Vi ser ljust på framtiden!