Almegas vd – forum
28 jan, 08:30 – 13:00,
12 mar, 09:00 – 12:00,
10 sep, 09:00 – 15:00 och
19 nov, 13:00 – 18:30
När upphandlingen är publicerad är utrymmet för dialog och förändringar av förfrågningsunderlaget begränsade. Däremot har anbudslämnare rätt att ställa frågor och erhålla svar under anbudstiden.
Tyvärr upplever många upphandlande myndigheter det mer eller mindre besvärande att svara på många frågor. Oftast beror antalet ställda frågor under anbudstiden på kvaliteten av förarbetet inför upphandlingen och tydligheten i underlagen. Om upphandlingsdokumentens kvalitet är resultatet av bristande marknadsanalys, tjänstebeskrivning, behovsinventering och okunskap om branschförutsättningar kommer många frågor att ställas. Dessutom kommer frågorna bli svåra att besvara på ett kvalitativt sätt.
Nedan finns ett antal förhållningssätt som brukar gynna både köparen och säljaren under anbudstiden.
Bestäm en rimlig tid för att inkomma med anbud.
Ändra upphandlingsunderlaget vid behov.
Avbryt vid behov.
Vem kvalificerar och utvärderar anbuden?
Tilldelningsbeslut.