Hoppa till innehåll

Utbildnings­företagens etiska regler

Förhållande till kunder och kursdeltagare

Medlemsföretagen eftersträvar alltid till ett gott förhållande till kund och deltagare genom att:

  • säkerställa att utbildningarna uppfyller utlovat innehåll och upplägg
  • ge bästa möjliga kundnytta
  • arbeta för att ge deltagare tillgång till rätt utbildning
  • lämna tydlig information om utbildningens innehåll, mål och resultat
  • behandla klagomål från deltagare och kunder på ett adekvat sätt
  • ständigt förbättra utbildningar, tjänster och verksamhet.
  • utbildningarnas innehåll och genomförande genomsyras av respekt för den enskilda individen och utgår från alla människors lika värde och rättigheter.
  • utbildningarna bedrivs i en trygg, öppen och inkluderande miljö.

Förhållande till andra utbildningsgivare

Medlemsföretagen arbetar för ett gott förhållande till andra utbildningsgivare genom att:

  • konkurrera på marknadsmässiga villkor
  • inte misskreditera andra
  • jämföra med andra på objektiva och sakliga grunder
  • inte plagiera andras kurser och utbildningar
  • rekommendera annat utbildningsföretag i Utbildningsföretagen, när lämplig utbildning saknas i det egna utbudet.

Förhållande till samhället

Medlemsföretagen arbetar för ett öppet och fritt samhälle genom att:

  • bidra till utveckling av näringsliv och förvaltning
  • följa lagar och förordningar
  • fullgöra och efterleva myndighetskrav
  • arbeta för att samhället säkrar stabila och sunda villkor för utbildningsbranschen
  • arbeta för rimliga konkurrensförhållanden mellan samhällsägda och privata utbildningsföretag
  • arbeta för hållbar miljömässig, social och ekonomisk utveckling.

Förhållande till branschen

Medlemsföretagen arbetar för branschens bästa genom att:

  • ta ansvar för hur branschen verkar och hur den uppfattas
  • bidra till branschens goda rykte bland myndigheter och organisationer
  • verka för att höja branschens anseende genom att värna om god affärssed.