Carol Gutenberg, Humanus

– För Humanus är det viktigt att vara ett seriös företag som levererar med god kvalitet. Utbildningsföretagens auktorisation är ett kvitto på att våra kvalitetsrutiner fungerar. Det säger Carol Gutenberg, marknads- och affärsutvecklingschef på Humanus Utbildning Syd AB.

Vad har du för bakgrund?
– Jag har arbetat med jobb och utbildning i nästan hela mitt liv. Även om jag då kanske inte förstod att det var jobb jag skapade när jag bokade spelningar åt musiker i början på 80-talet. Jag har gjort tio år på Arbetsförmedlingen, tio år som egenföretagaren inom rekrytering, omställning och utbildning och sedan drygt tio år har jag, som anställd i branschen, glädjen att få arbeta med utveckling av arbetsmarknadstjänster och utbildning.

Vad är din drivkraft i ditt arbete?
– Inte störst, men gärna bäst! Jag vill att våra medarbetare, deltagare, studerande, samarbetspartners och betalande kunder ska känna att vi tillsammans skapar resultat. Jag är stolt över det vi gör, vi gör nytta och vi har roligt på jobbet.

Vad gör ni på Humanus?
– På Humanus arbetar vi med Yrkeshögskoleutbildning, Sfi, arbetsmarknadstjänster och arbetsmarknadsutbildning. Jobbfokus är centralt för oss. Ibland är vägen till jobbet en utbildning, andra gånger är det matchning.

Varför är auktorisationen viktig för ditt företag?
– För oss är det viktigt att vara en seriös och långsiktig partner som följer våra avtal och levererar med god kvalitet. Auktorisationen är ett kvitto på att våra kvalitetsrutiner fungerar. Vi levererar med god kvalité och hög måluppfyllelse.

Hur tänker du om framtiden för branschen?
– Det är så spännande just nu! Expansionen av yrkeshögskolan, hur vuxenutbildningen ska fungera och inte minst reformeringen av Arbetsförmedlingen innebär stora utmaningar för oss alla. Många har det tufft nu men det finns så många möjligheter och jag är övertygad om att det på sikt ser riktigt bra ut för branschen.